Affärer görs av personer med internationella nätverk

Betr Förlusten för Stockholm av EU läkemedels myndighet EMA-
”Affärer görs av personer med internationella nätverk”.
Jag läste DI Debattartikel den 21 nov av Stockholms Handelskammare och aspekten varför vi förlorade kampen mot Amsterdam och att vi måste komma till krisinsikt.
Deras motivering var kort att vi saknar bra infrastruktur och bostäder i Stockholm.
En ytterligare mycket viktig aspekt att affärer görs av människor som regelbundet träffas i olika sammanhang. Stockholm har bla tappat de stora internationella läkemedelskongresserna och mötena till Amsterdam och några andra aktiva storstäder i Europa som Paris.
För flera år sedan hade vi i Stockholm två mycket kompetenta kongressarrangörer som såg till och attraherade att internationella möten förlades till Stockholm. De var delaktiga ute i internationella nätverk och hade mycket bra globala relationer. När Stockholm Convention Bureau och Congrex såldes respektive försvann så minskade aktiviteterna om att få fortbildningsmöten till Stockholm.
Inom Läkemedel, ekonomi, teknik, arkitektur mm. Dessa möten inbringade mycket pengar till flyget, hotellen mässan, restauranger, taxi mm Vidare fick stat och kommun in massa skattepengar och moms. En annan viktig aspekt var att när mötet var i Stockholm under ex en cardiologi kongress träffades 200000 tusen hjärtläkare – och kirurger och vårt kära Stockholm fick massvis med marknadsföring och många nätverkskontakter togs inom läkemedelsindustrin.
Affärer görs av människor med internationella nätverk och bra relationer. I Stockholm och även i Sverige tror vi för mycket på digital kommunikation. De viktiga möten inom fortbildningsbranscher är att kontinuerligt hålla sig uppdaterad i realtid via fysiska möten. Läkemedel, ekonomi, revision, juridik och arkitektur – man måste hela tiden träffas och mötas. Vi måste finnas med i dessa sammanhang. Det finns ett samband om ex läkemedelsindustrin träffas mer i Amsterdam än i Stockholm kommer de har större chans att få en EU myndighet som genererar mycket pengar och är image – och profilskapande för en destination. Vår hela industri omsätter ca 10% av BNP om jag följer internationella definitioner. Enligt Tillväxtverket så är det bara knappt 2-3% beroende på att de mäter turism mycket mer marginellt. Leder till att de finns för lite resurser och status inom vår näring… Jag tror på digitalisering men det är ett verktyg som man kan kommunicera med när man känner varandra. Det måste adderas med internationella kontakter och nätverk så att vi är delaktiga i internationella sammanhang. Vi måste se till så att Visit Sweden och Visit Stockholm blir mer aktiva och bevakar mötesindustrin internationellt. Vi måste uppmuntra privata lokala och regionala aktörer som ser till att fler internationella akademiska möten hamnar i Stockholm och att man koordinerar så att det finns bra DMC som i fornstora dagar. Värdekedjan för att få hit fler möten är att vi vässar oss och skapar nya aktiva DMC som jobbar med non profitbranschen och är sambandscentralen med hotellen, flyget och mässan.
Personer med stora internationella kontakter som går i pension bör uppmuntras att jobba internationellt så att den internationella kunskapsöverföringen fungerar för nästa generationer. Jämför hur flera andra städer jobbar i Europa….Höj statusen för branschen se till så att vi har samma definitioner som flera andra länder har i omvärlden så att vi också hamnar på en omsättning på ca 9-10 % av BNP skulle innebära att vi skulle attrahera flera kompetenta medarbetare och vi skulle få mer arbetstillfällen, skatte intäkter och på sikt flera internationella myndigheter till Stockholm och Sverige.
Reseanalytiker Peter Hellman peter.hellman@gmail.com 0709503878

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s