Resebyråtoppen i Sverige 2016 omsättning och ekonomiska nyckeltal publicerad nov 2017 i TN

Betr

Resebyråtoppen Travel News nov 2017

Vad jag kan konstatera mot tidigare år när jag gjorde researchen i 18 år.

Vi lade ner mer tid på dialog och analys när vi gjorde de tidigare listorna -stämde av med SRF och fick större utrymme i tidningen.
Har nedan listat 10 spontana kommentarer ang listan som publicerades i TN nov nr 2017.

* Jämförelserna mot förgående år haltar när flera av de stora resebyråerna inkl Norden/Skandinavien omsättning och resultat i 2016 års siffror- som skall jämföras med 2015- Amex GBT
redovisar Sverige omsättning -de som ligger före i omsättningstoppen redovisar hela sin försäljning i Norden och eller internationellt. Flygstolen, Flygpoolen och Ebookers likaså.
• Resias omsättning inkl alla deras franchisepartners -och de flesta över 10 st av rbr finns även de med på 100 listan-det blir missvisande om man räknar totalen
• Vi hade flera byråer som hade brutna räkenskapsår och hade en dialog med dem för att få med relevanta siffror och nämnde då att de var egna uppgifter
* Resevaruhuset finns inte med för första gången!Gick i KK 2017- Borde varit med eftersom det är 2016 års siffror som visas. Travelink borde även de finnas med på listan
• Ebookers vinstmarginal på 22,1 % är säkert många intresserade att ta del av.
• Lingmerths omsättning på över 713 miljoner sek och ett resultat ca 15 miljoner på traditionell resebyråverksamhet borde kommenterats -köpt Linköpings Resebyrå och numera är
huvudägare i Koch & Ljungberg.
• K3Travels omsätter ca 17 miljoner sek-har ett resultat på över 2,2 miljoner sek och är 18 anställda och en vinstmarginal på 12,8 % -kan inte vara en traditionell resebyrå…
• Resecentrum toppar omsättning per anställd- 115 miljoner sek och de är 9 anställda blir över 1 miljard sek i omsättning men resultatet är blygsamt 1,8 miljoner sek -säljer säkert
bara flygbiljetter till non-IATA agenter…
• Gävle Dalarnas resekompani finns med på tio i topp listan på störst vinstmarginal och bäst resultat per anställd-borde flera vara intresserade att ta del av deras affärsmodell.
• Behövs fler nötter som förklarar hur man fått fram siffrorna nu är det mest via UC och några mejl till de stora resebyråerna.

Hälsningar

Peter Hellman
Reseanalytiker
46709503878

Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt.
40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel,
betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, hotell, säkerhet, hållbarhet och turism.
Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer.
Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment,
Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001.
Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin,
Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket.
Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card.
Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag.
Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Resebyråtoppen i Sverige 2016 omsättning och ekonomiska nyckeltal publicerad nov 2017 i TN

  1. Tack för insiktsfulla kommentarer och påpekande. Som ansvarig för kreditprövning av biljetteringsrättigheter för resebyråer ser jag tyvärr ofta liknande missvisande publicerade uppgifter jämfört med UCs siffror. Att jämföra äpplen o äpplen ett minimikrav!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s