Blockkedjan är den nya globala megatrenden och trepoängaren som säkerställer en tjänst eller produkts ursprung och äkthet.

Blockkedjan ger alla produkter ocg tjänster en sann historia
Vi bara måste lita på våra leverantörer. Men idag kan tekniken bakom kryptovalutan Bitcoin säkerställa en produkts ursprung och äkthet.

Samtidigt som värdet på kryptovalutan rusar och passerat värdet 6000 dollar så växer det fram nya intressanta tjänster som utnyttjar Bitcoins underliggande teknik, den så kallade blockkedjan, för att förändra hur vi gör affärer. Vi är på väg mot den tredje generationen av internet där det inte längre krävs förtroende för att göra affärer med varandra.

Det var en hemlighetsfull utvecklare, eller grupp av utvecklare, som kallar sig Satoshi Nakamoto som presenterade Bitcoin 2008 för att året senare släppa en open source-kod som stödjer valutan. Vem eller vilka som är Satoshi Nakamoto är fortfarande höljt i ett dunkel. Inget har hörts från honom sedan 2011.

Det som gör Bitcoin speciellt och revolutionerande är att det är en helt distribuerad valuta. Med det menas att det finns ingen institution som garanterar värdet på Bitcoins utan ett p2p nätverk håller koll på att en Bitcoin bara kan spenderas en gång. Alla datorer som utvinner Bitcoins och processar betalningar med Bitcoins är sammankopplade med p2p-teknik.

World Economic Forum har identifierat blockkedja-tekniken som en av sex megatrender som kommer att förändra världen. Just blockkedja-tekniken intresserar finansiella aktörer långt utanför bitcoinens uttalade aktivister. Banken Santander och flera nya finansiella aktörer kommer att lansera system för internationella betalningar som bygger på blockkedja-tekniken nästa år. Svenska lösningar som mobilt bank iD och Swish kommer bli internationella och riktigt spännande blir blockkedjan först med den globala internationella säkerhets lösningen utanför Norden…
Det kommer nya finansiella lösngar inom telecom ,travel och handel- frågan är vilka som har kompetens och muskler för att leda denna utveckling -är det Amazon och Alibaba eller kommer de finnas lokala aktörer… I början är marknaden säkert öppen för många poäng- men de kommer på sikt bli en digital konsolidering och ett fåtal som kommer få göra trepoängarna..

När vi köper en ekologisk produkt litar vi främst på olika certifieringar som Svanen eller KRAV. De flesta av oss har ingen aning om vad certifieringen betyder egentligen, men eftersom certifieringarna är etablerade så litar vi på dem. KRAV startades för över tjugo år sedan när det digitala var isolerat till databaser på universitet.

Piratkopierade produkter är ett stort problem för varumärken och konsumenter. Har man besökt en marknad i Thailand eller Kina så är det lätt att börja tvivla på ursprunget för ovanligt billiga lyxmärken.

Digitaliseringen har tvingat oss att börja lita på främlingar. När du bokar en vanlig lägenhet av en vanlig person hos Airbnb så finns det ingen genväg till förtroende genom ett inarbetat varumärke, istället förlitar du dig på tidigare hyresgästers recensioner. Du kanske också väger in hur hyresvärden beskriver sig själv i text och bild. När du handlar på en utländsk sajt så betalar du kanske med Paypal för att du vet att Paypal kan hjälpa dig att få tillbaka pengarna om något är fel.

Det går också att förlita sig på blockkedjan. Tekniken som kryptovalutan Bitcoin bygger på, blockkedjan, gör det möjligt att säkra en produkts ursprung digitalt ända från ursprungsbiffkon till tallriken. Samma sak gäller för ett klädesplagg eller en elektronikpryl. Alla transporter och transaktioner kan sparas ner i blockkedja och fungera som en kombinerad bokföringsbok och certifieringsinstitut.

Skillnaden mellan verifiering med en blockkedja och ett certifieringsinstitut som KRAV är att blockkedjan inte kräver någon central instans som står som garant för att en produkt är miljövänlig. I blockkedjan sparas allt ner i en stor bokföringsbok och den verifieras av alla datorer som ingår i nätverket. Certifieringen blir distribuerad istället för central. Helt plötsligt kan vi göra affärer med vem som helst.

Peter Hellman

Källa Urban Lindstedt

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s