Tyskland vill skrota flygskatten
Flygskatten hindrar det tyska flygets konkurrenskraft. Det menar Tysklands finansminister som nu vill skrota den flygskatt som infördes för sex år sedan.
Tyskland till hör det fåtal länder i Europa som har flygskatt. De kan nu bli än färre, i alla fall om Brigitte Zypries, finansminister i Tyskland får som hon vill.
Det är efterdyningarna av konkursen i Air Berlin som satt fokus på de tyska flygbolagens konkurrenskraft.
– Flygbolagen och facken har länge kritiserat skatten som en nackdel för de tyska företagen. Att ta bort den kommer att stärka de tyska flygbolagen konkurrenskraft i Europa, sa Birgitte Zypries i en intervju med Handelsblatt nyligen.
Det är i första hand flygbolagen i mellanöstern som tagit stora marknadsandelar av i första hand Lufthansa som tvingats stänga ett flertal linjer österut. Men också den stenhårda konkurrensen inom Europa, där Ryanair nu etablerat sig på Frankfurts flygplats samtidigt som Easyjet, i skuggan av brexit fokuserar på Tyskland och Österrike spelar in.
Tyskland införde flygskatt i januari 2011. Den liknar den skatt som svenska regeringen planerar och har tre avgiftsnivåer: 8 euro för korta sträckor, 25 euro för medellånga och 45 euro för den interkontinentala trafiken. Under de år som den funnits har den årligen dragit in cirka en miljard euro till den tyska statskassan. Samtidigt har den under alla år kritiserats hårt och enligt beräkningar minskade antalet flygresenärer med fem miljoner första året. Många av dem slutade dock inte att flyga utan valde flygplatser utanför Tysklands gränser. Enligt statistiken ökade antalet resenärer på flygplatser inom 150 km från tyska gränsen med 9,8 procent det första året efter att skatten införts.
Om den nu tas bort räknar IATA med att det kommer att ge 20 000 nya jobb inom flygnäringen tillsammans med en ökning av Tysklands BNP med 1,2 miljarder euro.
– Det är helt rätt väg att gå om flygbranschen i Europa ska kunna fortsätta att utvecklas. Den tyska skatten såväl som den svenska ger inte den klimatnytta som utlovas utan är enbart en skatt på resande, säger Anna Wilson till Flygtorget.
Om Tyskland avskaffar flygskatten är det enbart Storbritannien, Norge och Österrike som har en skatt på flygresor. Österrike har dock bestämt att halvera dagens skatter och Skottland vill helt avskaffa den brittiska skatten på resor från Skottland.
Peter Hellman
källa Flygrevyn