Betr omsättnings siffror Nisch researrangörer dec nr 2016 Travel News

De omsättningssiffror som finns för researrangörer är baserade på liknande sätt de sista 10 åren.
Vad som förändrat bilden senaste åren markant är att:

Kunderna inom B2C och de nya generationerna har ändrat beteende och bokar mycket mer dynamiskt via OTA och även andra digitala kanaler leder till att flera av de gamla arrangörerna tappar i marknadsandel och att de siffror som redovisas inte är riktigt tillförlitliga och jämförbara med resor till ex till Kina och USA.Över 50 miljarder sek ca 50% av all omsättning på nätet är reserelaterat enligt DIBS och det stämmer ganska bra med de siffror som jag har från producenterna i resebranschen.

Vidare bokas det mer via utländska arrangörer ex danska Albatross och digitala sajter som ej har svenska bolag.Deras omsättningssiffror finns ej med i omsättningssiffrorna som finns redovisade i Travel News.

Viktigt argument att boka en resa som konsument via en svensk arrangör är att de har ställt garantier till Kammarkollegium,följer ARNs rekommendationer och svenska lagar ifall det skulle inträffa något som inte borde ha hänt.

De siffror som redovisas är 2015 och det har hänt mycket under 2016 – Jambo Tours köp av Tema resor från Fritidsresor.Varumärkesbytet av Frititisresor till TUI. En del ägarbyten av OTA resebyråerna.Danska Albatross finns inte med på listan eftersom det inte är ett svenskt företag… Oro och osäkerhet i omvärlden med Brexit och det amerikanska valet och vad det kommer innebära den närmaste åren kommer visa sig först 2017 -oron i Turkiet har redan spridit sig i ett rejält minskat resande från Sverige. Utmaningen mellan chartern och lågprisflyget har vidare tilltagit, den traditionella charten tappar marknadsandelar och det är en av anledningarna till att Fritidsresor byter varumärke till TUI.
Mer info ang listor över resebyråer och arrangörer finns i Travel News två senaste nummer för 2016.

Peter Hellman
Reseanalytiker

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s