Resor störst på nätet – 51 % när det gäller omsättning i pengar i Sverige

”Örnkoll” -Resor är störst på nätet.
E-handels fördelning
Resor 51 miljarder 51 % – Varor 37 miljarder 37 % och Tjänster 12 miljarder 12 %. (källa DIBS)

Omsättningen är hög på biljetter och tjänsten är ofta en icke-fysisk vara.

Svensk e-handel värd ca 100 miljarder sek 2015

Resor,biljetter, evenemang och logi har störst omsättning
Omsättning e-handel och mobil i Sverige
avseende resor och turism: ca 51 miljarder 2015

Undertecknad har gjort research i över 15 år till Travel News i samband med presentation av resebyråernas och arrangörernas totala omsättning i Sverige .

Mina totalsiffror harmoniserar mycket bra med DIBS siffror. Det som markant skiljer oss åt är att charterns omsättningssiffror är betydligt mycket lägre i mina analyser, eftersom det finns omsättningssiffror hos DIBS från både resebyråer ex Ticket och Resia som säljer de tre stora charterarrangörerna VING,TUI och Apollo. I mina siffror ingår även rederiernas omsättning,Ticketmaster,Ticmate mfl.

2015 sökte 94 % information om resor på Internet.
2012 sökte 40 % information via mobilen 2016 har mer än hälften handlat mobilt
En bra konverteringsgrad är 8 – 10 % via webben och mobilen.
Dibs research utgår från att man frågat kunderna- undertecknad har frågat producenterna i samband med min research till Travel News årliga resetoppar.

sörencörn

Dibs presenterade sin rapport tidigare i höst

källa Peter Hellman Hellman & Partners

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s