Reseindustrin i Sverige omsätter 42 miljarder sek på nätet- 2013

mopc

Statistik och siffror över reseindustrin – som undertecknad gjort i flera år – har uppdaterats för 2014

Reseindustrin omsätter på internet 42 miljarder sek i Sverige 2013 och beräknas omsätta ca 45 miljarder sek 2014 och 50 miljarder sek 2015
284 miljarder är den totala omsättningen för svensk reseindustri
173.000 medarbetare jobbar i reseindustrin
ca 3 -3,5% av Sveriges BNP

 Den svenska reseindustrin omsatte 284 miljarder sek 2013

 Reseindustrin sysselsätter ca 173000 medarbetare i Sverige

 Svensk e-handel värd 165 miljarder sek 2014 – internet
med uppskattningsvis 330 miljarder sek i direkta intäkter till den svenska ekonomin
Vidare uppskattas värdet av varor som man undersöker online och därefter inhandlar i fysisk butik
uppgår till ca 240 miljarder sek

 Marknaden för e-handel mellan företag är värd nära 1,9 billjon sek( B2B) och
internet annonsering ca 16 miljarder sek (ingår ej i BNP)

 Internet sysselsätter ca 120.000 medarbetare
 Resor,biljetter, evenemang och logi har störst omsättning

 Omsättning e-handel/mobilen i Sverige avseende resor och turism:
– 42 miljarder sek 2013-prognos 50 miljarder 2015

 Detaljhandeln omsäter ca 42.5 miljarder sek

 2005 sökte 59 % information om resor på Internet

 2013 sökte 92 % information om resor på Internet och i mobilen

 En bra konverteringsgrad är 9-12 %

 Resor (resebyråer/arrangörer) i Sverige beräknas omsätta ca 50 miljarder sek 2015
 Arrangörerna i Sverige beräknas omsätta ca 22 miljarder sek 2013

 Arrangörssegment som kraftigt ökat är resor till Europas Storstäder,Spanien,Grekland
och Turkiet ,USA och träningsresor under 2013 i jämförelse med 2012

Den helt dominerande, e-handeln är B2B. Det finns uppgifter på att den omsätter över 1 billjon sek 2013.

I media brukar man nämna att e-handeln omsätter 42,5 miljarder sek .(PostNord/ HUI) exkl man B2B och resor.

B2C är den traditionella e-handeln via webb butiker och postorderföretag.
C2C – konsument till konsument- Blocket har 3 miljoner besökare i veckan och över 400000 aktiva annonser och omsätter över 212 miljarder .

Några korta kommentarer med anledning av den växande e-handeln

 Nya effektiva affärsmodeller växer fram
 Sociala medier underlättar för den ”sociala turisten” –samspelet i samhället förbättras
 Ta hänsyn till framtidens konsument- årlig tillväxt på ca 8 % på webben till 2015
 Samverkan och samarbete viktigt
 Omvärldsbevakning
 Resemarknaden börjar mogna- kommer inte utvecklas lika mycket i Sverige-nya länder
och nya branscher växer snabbare..
 Smart phones och läsplattan -Mobilt internet växer mycket snabbt
-spar tid -genererar nya tjänster.

Peter Hellman
+46709503878
Hellman & Partners

Källor: Tillväxtverket, SCB,Travel News,DIBS- kontakta undertecknad för mer info

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s