Malmö Aviations tidning intervju april nr 2014

acff132ad50072851d1e55f23508a39a

Peter Hellman har arbetat i resebranschen i över 40 år. Han började som affärsutvecklare på en liten resebyrå/arrangör , men jobbade sig snabbt mot de större aktörerna. Sedan dess har han haft ledande positioner på American Express och Nymans. Under 1990-talet startade han egen firma för att satsa på sina hjärtefrågor. Vi kontaktade honom för att ta reda på vilken relation han har till affärsresor.

– Jag har haft två spår under hela mina karriär, och det är Kina och distribution. Och med distribution menar jag e-handel och internet. Något som varit rätt lyckat, då det är två områden som vuxit och blivit väldigt stora inom näringslivet och resebranschen under de senaste åren. Jag har skrivit en del rapporter i dessa ämnen, vilket varit väldigt spännande.

Varifrån kommer ditt intresse för resor?
– Jag har alltid varit intresserad av historia och känt mig nyfiken på andra kulturer. När man reser får man ju uppleva dessa på riktigt, vilket är fantastiskt. Under 1970-talet gjorde jag en rad weekendresor runtom i Europa i mitt arbete, vilket inte var så vanligt då. Då upptäckte jag hur otroligt fint det var överallt. Sedan dess är jag fast.

Du som arbetat på många stora företag måste ha åkte på en mängd olika affärsresor, vad är det egentligen som utmärker en bra sådan?
– Det viktigaste är att flyget är så direkt som möjligt. Det ska vara enkelt att resa och tidtabellen ska vara bra. Men hotellets läge är förstås inte oviktigt det heller. Det är viktigare än dess standard, tycker jag.

Vad är det egentligen som skiljer en affärsresa från en privat resa?
– När det kommer till affärsresor har man ju oftast någon som hjälper en att kvalitetssäkra allting. Det kan exempelvis vara en resebyrå. När man ska bege sig iväg privat kanske man tar en extratitt på hotellet man ska bo på eller flygbolaget man ska åka med.
Vi vill helt enkelt veta vad vi lägger våra privata pengar på. Men det bästa är egentligen om man kan kombinera dessa två, business and pleasure. Ett privat nätverk kan komma väl till pass under en affärsresa och tvärtom.

Kan du se några trender vad gäller affärsresor efter dina 30-40 år i branschen?
– Ja, en stor förändring är att vi tidigare bokade våra resor via olika återförsäljare, idag är det inte så. Nu kontaktar vi istället producenterna direkt och kollar om det finns några biljetter. Vi tänker även mer på miljö och hållbarhet, något som flygbolagen blivit bättre på under den senaste tiden.

Har du några tips till den som ska bege sig iväg på en affärsresa?
– Jag tror att det allra viktigaste är att man förstår varför man reser. Syftet med resan är viktigt för att den ska bli bra och leda till det man hade tänkt sig. Men jag vill även passa på att tipsa om att man kan kombinera sina affärsresor med videosamtal. Då får man en mer personlig kontakt med den man sedan ska träffa, vilket gör att affärerna blir mer långsiktiga. Kombinera gärna resan med privata intressen. Kultur, Opera, Konsert, museum ,arkitektur design, studiebesök ,sport både att vara aktiv själv eller titta på en basket- eller fotbollsmatch.
Välj noggrant vilka restauranger du skall besöka-mycket viktigt! Ifall du inte har några tips besök saluhallen eller fiskehamnen och fråga fiskaren -hen brukar alltid kunna rekommendera bra lokala ställen max 5 min från dem- Pröva gärna lokala maträtter som har högsäsong!
Bon Apetit!

Peter Hellman

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s