Polen het destination för turister

Polen ”HET DESTINATION” FÖR TURISTER

Polen presterar bäst i EU under sitt första decennium i EU -familjen

Polen har avslutat sitt första decennium i Europeiska unionen (EU) den 1 maj 2014. Polen är kända för deras hårda arbete och omedelbar lärande från sociala förändringar, därför var det väntat att det skulle gå bra efter att de gå med i EU.

Efter att ha blivit EU-medlem, har Polen blivit en ”het destination” för turister, och över 140 miljoner turister har besökt polska städer. Warszawa flygplats är direkt kopplad med 100 städer i världen som har direkta flygförbindelser till Warszawa nu.

Liberalisering av luftfartstjänster har bidragit till den dynamiska utvecklingen av flygtrafiken och under 2004-2013 med 185 miljoner passagerare passerar genom polska flygplatser, som möjliggör införandet av lågprisbolag i Polen och göra resor i Europa lättare för miljontals polacker. Under 2004-2013, reste så många som 82,8% av alla polska turister till EU: s medlemsstater.

Med genomförandet av EU: s lagstiftning, telefon-och dataroamingpriser sjönk fyrfaldigt i Polen. Under 2007 använde endast 9,2% av polska medborgare som reser till EU-roamingtjänster. Under 2013 ökade antalet till så hög som 60%. Inom landet, har 673 km motorvägar byggts, och 808 km motorvägar har byggts eller moderniserats.

Experter i den europeiska ekonomin är av den uppfattningen att gå med i EU: s strukturer inte automatiskt leder till ett bättre ekonomiskt resultat och förbättrad levnadsstandard i något medlemsland. Snarare presenterar EU-medlemskapet i sig som en möjlighet, inte som en garanti för utveckling.

Experter hävdar att det är upp till varje medlemsland hur de presterar och för att få maximal ekonomiska och sociala resultat ur denna öppning. Det beror på hur det medlemsland planerar att fullt ut utnyttja denna möjlighet och om hur landet beslutar sig för att bedriva sin ekonomiska politik.

Polen var intelligent och följde en snabb modernisering av dess ekonomi och fått en högre grad av förtroende för den globala marknaden, vilket resulterar i en snabbare inflöde av utländska direktinvesteringar än andra närliggande EU-länder. Polen såg en investering och konsumtionsboomen, följt av snabba strukturförändringar.

Polen konverterade sin ekonomiska bas och följde modellen av en ökad andel tjänster och en lägre andel av jordbruket, och denna förändring var möjlig på grund av högre produktivitet i ekonomin stimuleras av tekniska framsteg och ökad konkurrens på den inhemska marknaden, inflödet av utländska direktinvesteringar , och ökad produktion av medel och högförädlade produkter.

År 2008-2013 ökade Polens totala BNP under 20%. Det var den absolut bästa prestanda i EU, och dess tillväxttakt var snabbare än i andra länder, vilket gör Polen uppgår till två tredjedelar av EU: s genomsnittliga nivå av ekonomisk utveckling.

Innan EU-inträdet, BNP per capita i köpkraftsstandard uppgick till 48,8%. Under 2012 uppgick den till 66,9% – en ökning med 18,1 procentenheter.

Den ekonomiska tillväxten har åtföljts av stora förändringar på arbetsmarknaden. Två miljoner arbetstillfällen har skapats med en halv miljon ekonomiskt inaktiva personer som har varit anställda. Under 2005-2012 har antalet personer i riskzonen för fattigdom eller social utestängning minskade med 7 miljoner och 1,3 miljoner människor lyfts ur fattigdom.

Polen har faktiskt ökat sin export till EU-länder, samt till tredje land. Under det senaste decenniet, Polens andel av exporten inom EU växte två gånger, upp till 4%. Det är den största ökningen av alla länder i regionen och den näst högsta i EU efter Nederländerna som är överst.

Polen har blivit en av de ledande europeiska tillverkare och exportörer i viktiga industrisektorer som fordonsindustrin, elektronik-och hushållsmaskiner och möbelsektorn, samtidigt som det också är en viktig leverantör på EU-marknaden. Polen har blivit den mest önskade investeringen destination i Central-och Östeuropa.

Polen har sett den snabbaste tillväxten i exporten av tjänster – en värdeökning med 160% av alla länder i regionen. Denna utveckling var särskilt synlig inom transport, affärsstöd, och turism.

Inom ramen för Erasmus-programmet, har mer än 120.000 polska studenter studerade eller utbildades i andra EU-länder, och 37.000 akademiker föreläste eller utbildades vid universitet i dessa stater. Polska företag delegerat ca 230.000 arbetare utomlands, skapat arbetstillfällen för 100.000 människor där hemma.
Krakow, Wroclaw , Gdansk, och Sopot får mer och mer turister varje år. Flera kombinerar affärsresor med att stanna någon dag extra och bo bra ,äta gott till rimliga priser…

Peter Hellman
A buebtit ib beau

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s