Tips och råd till morgondagens medarbetare inom rese och turistbranschen!

Figur Social Media Landscapemars13

I dag föreläsning på Södertörnshögskola inom turism programmet.
Tips och råd till dagens studenter från en person som jobbat 40 år i resebranschen.
I punktform och ingen rangordning- se nedan

1 Identifiera dina intressen ,det du är bra på och vill lägga tid på.

2 Skaffa nätverk både digitalt,viralt och IRL

3 Identifiera branscher och rese media som är trendsättare ,budbärare av information o kommunikation

4 Skaffa dig distributions kompetens, e-handel, mobilen, själv kan uppdatera skriva och fotografera

5 Framtids – och lönsammabranscher , mervärden, försäkringar ,finans, betalningar,CRM , statistik, enkäter
– kommande resmål (demografi)MINT, BRIC, Afrika, Kina, Polen

6 Infrastruktur Arenor , flygplatser, hamnar, järnvägsstationer,museum -ägande ,hårda o mjuka värden
jfr internationellt

7 Identifiera starka varumärken arrangörer, hotell, transportörer , producenter o distributörer

8 PM och Uppsatser skriv om framtidsfrågor- hållbarhet, miljö, distribution, mobilen, digitalt, evenemang, kundbaser, lönsamhet, granska kritiskt branschen och sökmotorernas källor avsluta med ex 5 praktiska tips till de som är läser uppsatsen men varva uppsatsen med metoden frågor så Gustaf o Göran blir glada.

9 Skaffa egna karriärsmål och en mentor

10 Starta eget- helt eller delvis – svårt att få jobb börja lära dig WIX eller WordPress. Egen blogg och hur sociala media och bilder fungerar. se bif figur.(För några år sedan hade mitt råd till er studenter varit börja i ett ftg och lär dig branschen… i dag mars 2014 är min erfarenhet att flera av er sitter på så mycket info som vi 50 o 60 talister saknar. Vidare är de utbildningsansvariga inte så kunniga på den digitala utvecklingen.

Välkommen till resebranschen

Lycka till
Peter Hellman

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s