Internet jätten Google arbetar tillsammans med Ryan Air med planer i ett försök att helt förändra hur konsumenterna söker, väljer och köper flygbiljetter.
I en intervju med Sunday Independent, beskriver O`Leary att partnerskapet med Google skulle förändra sättet människor köper biljetter för alltid.
”Det finns några mycket spännande utvecklingar med Google, där vi har arbetat med dem om att dela prissättning”, säger O’Leary.
”Vi kommer att dela Ryanairs prissättning genom alla Google-uttag, så när du går in, kommer det att finnas route val, billiga priser och så vidare. Google håller på att utveckla en prisjämförelse sajt själva.
”De vill starta med oss och vi arbetar med dem på denna typ av produkter.
”Det kommer att blåsa jämförelse webbplatser som Skyscanner ur vattnet.”
O’Leary sade att han förväntade att projektet att gå live i slutet av mars.
”Google kommer att säga,” Här är de biljettpriser, ”då du klickar rakt igenom Ryanair eller någon annan. Det blåser alla andra ur vattnet.”
Google, vill visa alla priser från alla flygbolag på displayen. De vill börja med Ryan Air men på sikt visa alla flygbolag-Google gör sina pengar på reklam,” förklarar O’Leary.
”De vill inte ha en begränsad eller partisk sökning. De vill kunna säga att de har skärmad alla flygbolag på samtliga linjer.
”De måste hitta vem har fått det lägsta biljettpris på dessa linjer … och det är för oss.”
O’Leary förutspår en teknisk revolution under de kommande åren som Ryanair ångar in i mobil handel och stora uppgifter.
”I Europa kommer den flygande inte ändra mycket men fördelningen kommer att förändras kraftigt. Det hela kommer att gå över till digital och mobil. Möjligheterna till extra intäkter via mobil är enorma.
”Om fem år, kommer alla som reser med Ryanair att betala med sin mobil. Du betalar för dina drycker och snacks med din mobil. Du uppgradera till prioriterad ombordstigning på din mobil.
”Vi kommer att göra mer individuell marknadsföring, med lanseringen av My Ryanair.
”Vi ska bygga individuella profiler för varje passagerare. Vi vet hur ofta du flyger, där du flyger, vem du flyger med och vi kommer att utforma individuella paket för dig.
”Till exempel, om du flyger business 12 gånger per år, vi kommer att säga något i stil med,” Om du flyger 13 gånger, här är en gratis biljett för din fru. ‘”
O’Leary sade också att Ryanairs nya webbplats skulle innehålla en slick ”Biljettfinnare”-funktionen, som innebär att kunderna kan titta på grafer på varje linje, som visar dagar med det billigaste flyget under de kommande 60 dagarna.
O`Leary informerar också att Ryanairs måste mjuka upp sin image och koppla av några av sina mindre populära regler var en del av en strategi för att fånga upp nya passagerare.
”Vi äger de 81 miljoner priskänsliga människor eller människor som bor runt våra flygplatser i Europa, så har vi nu att gå efter de 20 miljoner eller 30 miljoner människor, de människor som skulle säga,” Jag skulle hellre betala 20 € eller 30 € mer att flyga Aer Lingus, ‘”, sade han.
Peter Hellman
källa Standard News