Demografi,urbanisering och hotellbranschen

I går den 26 nov 2013 var jag på Pandox hotellmarknadsdag – temat var ”demografi”.

Pandox hotellmarknadsdag om demografiska förändringar
Den pågående urbaniseringen i världens utvecklingsländer och den förändrande åldersstrukturen i världen, där en snabbt ökande andel människor lever längre och är allt friskare, är de två demografiska trender som kommer att få störst betydelse för hotellbranschen i framtiden.
Det framkom under Pandox hotellmarknadsdag, som hölls under temat demografiska förändringar i går tisdag på Hilton Stockholm Slussen.
– Urbaniseringen i världens utvecklingsländer, framför allt Kina och Indien, är den största ekonomiska kraft världen någonsin sett, konstaterade Richard Dobbs, Director på McKinsey Global Institute. Effekterna är enorma: fram till 2025 spås världens medelklass dubbleras till 4,2 miljarder personer.
Att människor tar sig ur fattigdom och får råd att börja konsumera påverkar i hög grad hotellbranschen. Allra tydligast är trenden i Kina:
– Fram till 2020 förväntas Kinas medelklass tredubblas till 1,7 miljarder människor, de kommer att vilja resa. Om bara tio procent väljer att resa till Europa och stannar i genomsnitt fem nätter innebär det 850 miljoner nya hotellnätter för europeiska hotell. Detta innebär en enorm utmaning och möjlighet för rese – och hotellbranschen!
En annan demografisk trend som påverkar branschen starkt är världens förändrande åldersstruktur, där allt fler lever allt längre och friskare liv.
– ”Baby Boomers”, det vill säga den stora grupp som föddes under decenniet efter andra världskrigets slut, har gått in i pensionsåldern, sa Tom Savigar från The Future Laboratory. De ser sig inte som gamla, de är friska och de vill göra av med sina pengar på resor och upplevelser.

Som avslutning presenterade Anders Nissen Pandox prognos för utvecklingen i hotellbranschen under 2014, och sammanfattade:
• Efterfrågan väntas öka under 2014.
• Internationella marknader och segment: ökande efterfrågan och prisnivå under första halvåret. Goda möjligheter för ökande priser under andra halvåret.
• Inhemska marknader och segment: goda möjligheter för ökande efterfrågan. Priserna kan öka mot slutet av året.
• Starka segment 2014: korta hotellvistelser; leisure och city breaks.
Prognos i RevPAR 2014 jämfört med 2013:
• New York: +5%
• London: +2,5%
• Amsterdam: +2%
• Berlin: +1%
• Göteborg: -5%
• Malmö: 0%
• Stockholm: +2%

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s