Reseindustrin omsätter 42,5 miljarder sek på nätet 2012

bildinternet

Reseindustrin omsätter på internet 42,5 miljarder sek i Sverige 2012 och beräknas omsätta ca 50 miljarder sek 2015

2009 2010 2011 2012
35 37 40 42.5
251 247 263 275 den totala omsättningen i miljarder sek
160 152 159 168 antal medarbetare i reseindustrin
3,1 2,9 2,9 3 BNP i %
22 25 28 32 e-handel detaljhandeln


Den svenska reseindustrin omsatte 275 miljarder sek 2011 (263 miljarder sek)
Turism industrin sysselsätter 168.000 medarbetare i Sverige 2012

Svensk e-handel värd 150 miljarder sek 2012 med uppskattningsvis 315 miljarder sek i
direkta intäkter till svensk ekonomi-
Marknaden för e-handel mellan företag är värd nära 1,6 biljon sek( B2B)

Resor,biljetter, evenemang och logi har störst omsättning

Omsättning e-handel i Sverige avseende resor och turism:- 42,5 miljarder sek 2012
Arrangörer rbr, transportörer logi och hyrbilsföretag – prognosen är att den omsätter ca

50miljarder sek 2015

2005 sökte 59 % information om resor på Internet

2012 sökte över 90 % information om resor på Internet

En bra konverteringsgrad är 10 %

Ovannämnda Statistik/siffror över reseindustrin – som undertecknad gjort i flera år – har uppdaterats för 2013

Källa: Hellman & Partners, Tillväxtverket- Statistiken angående svensk e-handel uppskattning med viss reservation

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s