Kina- media för ofta fram dubbla budskap- jag vill ha mer tid för analys och långsiktig rapportering!

imagesCAKUWKXMKina -ofta dubbla budskap från media och svenska politiker

Det är intressant med all information om Kina i media. Chefredaktörerna och redaktionscheferna i landets tidningar speciellt näringslivet kontra övrig redaktion måste brottas med mycket ambivalens. De senaste veckorna är det stora rubriker om hur ”Kina ska rädda världen” samtidigt och ibland i samma nummer/upplaga finns det artiklar som speglar helt motsatta saker och att tillväxten i Kina har fått rejäla hack i kurvan.. Vad man kan konstatera är att Kinas BNP ökar med ca 7% per år de närmaste åren och om ca 10 år har Kinas ekonomi fördubblats i jämförelse med idag. Vad jag saknar och efterlyser från media framöver är en mer långsiktig rapportering från Kina. Jämför USA,EU,Indien och Kina ur olika aspekter. Vad vi kan lära av varandra när det gäller utbildning,ledarskap och produktion. Vad kan vi erbjuda Kina!
Veckans Affärer gjorde för flera år sedan flera bra temanummer om ex Kina och Indien där man speglade just detta. Detta behöver underhållas och uppdateras.I dag när redaktionerna krymper och det bli mer freelance journalister försvinner ofta helheten av ens tidning rapportering och som läsare upplever jag ofta dubbla budskap.
Intressant med internationella jämförelser. I USA,Tyskland och Frankrike finns ofta en större bredd och intressanta infallsvinklar på rapporteringen från Kina. Detta är min personliga åsikter.

Jag läser gärna temaartiklar -det är min uppmaning till media och var långsiktiga i er rapportering!

Frankrike är alltid på hugget när det gäller Kina- Hollande är den första västerländska politikern som besöker Kina efter installationen av president Xi Jinping i mars. Frankrike har identifierat en stad i Kina – Wuhan som man ofta rapporterar i från eftersom där finns det mycket franska intressen och företag.
Kina har skrivit på ett kontrakt om ett köp av 60 flygplan av Airbus, ett kontrakt värt minst 50 miljarder sek enligt listpriser för flygplanen.
Kontraktet, som gäller 18 fllygplan av modellen A 330 och 42 A 320-plan, skrevs på i samband med att Frankrikes president François Hollande besökte Kina.

I slutet på maj kommer en kinesisk delegation på hög nivå till Sverige -ser fram emot att läsa om medias dubbla budskap!

Peter Hellman

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Kina. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s