MasterCard introducerar MasterPass – ny digital betalningslösning
MasterPass gör det smidigare för konsumenter att betala online och i butik
”MasterCard introducerar idag MasterPass™ på Mobile World Congress. MasterPass är en digital betalningslösning som ger konsumenter möjligheten att betala online eller i butik på det sätt som passar deras behov bäst genom ett klick, en svepning eller med hjälp av kontaktlös teknik.
”Varje digital enhet är på väg att bli en shoppingenhet.”, säger Ed McLaughlin, globalt ansvarig för nya betalningslösningar på MasterCard. ”MasterPass samlar alla olika betalningssätt, från traditionella plastkort till digitala plånböcker, och gör det därmed möjligt för konsumenter att betala på ett enkelt sätt var de än befinner sig.”
MasterPass är vidareutvecklingen av PayPass Wallet Services, som introducerades våren 2012 och som har testats hos vissa utvalda handlare och kortutgivare. Konsumenter världen över har nu möjligheten att registrera sig för tjänsten genom sina banker i Australien och Kanada i slutet av mars, och senare i vår i USA och under sommaren Storbritannien. Under 2013 kommer MasterPass också finnas tillgänglig på följande marknader världen över: Sverige, Belgien, Spanien, Frankrike, Italien, Nederländerna, Brasilien, Kina och Singapore.
MasterPass innefattar:
· MasterPass checkout services – möjliggör för handlarna att på ett konsekvent sätt ta emot elektroniska betalningar, oavsett var konsumenten befinner sig. I butik stödjer MasterPass användningen av Near Field Communication-lösningar (NFC), QR-koder, taggar och mobila enheter som används i betalterminal. Vid onlineköp förenklar MasterPass shoppingupplevelsen genom att man inte behöver mata in detaljerad adress- och kortinformation vid varje enskilt köp.
· MasterPass-connected wallets – tillåter banker, handlare och partners att kunna erbjuda sina egna digitala plånböcker. Konsumenter kan på ett säkert sätt lagra kortinformation, adressböcker och mycket mer i en säker molntjänst. Den digitala plånboken är öppen, vilket innebär att förutom MasterCard-kort, kan konsumenter använda andra betalkort, bankkort, kreditkort och förbetalda kort.
· MasterPass value added services – berikar shoppingupplevelsen före, under och efter betalning. Dessa kommer att inkludera mer information som kontosaldon och realtidslarm, lojalitetsprogram, samt Priceless-erbjudanden och upplevelser.
“Nästa generations mest framgångsrika betalningsprodukt har i sin design tagit hänsyn till många olika intressenter och låter dem påverka användarupplevelsen för att passa deras affärsbehov och en dynamisk bransch. MasterPass har anammat framtidens designlösningar, samtidigt som den har de muskler som bara ett globalt nätverk kan erbjuda.” säger Patricia Hewitt, ansvarig för debitrådgivning på Mercator Advisory Group.
Peter Hellman
Källa Mobile World Congress Barcelona