Uppsatser

Slutsats och avslutande diskussion uppsatsen sociala medier Martinsson /Gustavsson

Företagen använder sociala medier för att synas och inspirera, helt enkelt skapa ett starkt varumärke. De används också för att skapa förtroende, det vill säga en starkare kundrelation. En annan orsak till användandet av sociala medier är att hålla sig uppdaterad om nya trender samt att få reda på vad kunden efterfrågar. I slutändan handlar det om att öka företagets vinst, genom att locka nya kunder och ta hand om de befintliga. Tack vare spridningen mellan användare på sociala medier skapas goda förutsättningar för word-of-mouth marknadsföring.
De sociala medierna som undersökts används på olika sätt. Facebook är den populäraste kanalen där företaget kan skapa en egen sida. På sidan samlas intresserade användare på en och samma plats. Det gör det möjligt för företaget att interagera med kunder på ett snabbt och effektivt sätt. Det är lätt att lägga upp bilder och filmer samt anordna tävlingar med mera. Företagen har också möjlighet att svara på kunders inlägg och på så sätt bemöta kritik eller helt enkelt svara på frågor. Twitter används för att kommunicera med korta meningar. Dessa meningar innehåller oftast länkar till företagets hemsida men kan även handla om viktig information som företaget vill få ut till kunden snabbt. Det är också vanligt att skriva meningar med #hashtags för att sortera informationen efter ämne. Det populäraste mediet för att ladda upp videor är YouTube. Där har företagen möjlighet att skapa en egen kanal, där alla företagets videor samlas. På det sättet blir det lättare för användaren att hitta videorna. Genom att visa en video på YouTube skapar företaget mer trovärdighet och intresse hos kunden än vad som är möjligt med endast en bild. Bloggar använts på olika sätt av olika företag. Ett sätt att använda blogg är att låta kunden blogga om sina egna erfarenheter under resans gång. Ett annat sätt är att ha olika bloggar med olika tema. En blogg kan innehålla bildmaterial samt videor. Nyhetsbrev är till för att hålla kontakten med befintliga kunder genom att skicka ut aktuell information och erbjudanden om företaget direkt till kunden via e-mail. En annan anledning till varför företaget använder sig av nyhetsbrev är för att öka trafiken till hemsidan. Alla företag som undersökts använder sig av hemsida i sin verksamhet. Hemsidan innehåller all viktig information om företagets tjänster. På vissa sidor kan kunden boka tjänsten direkt medan andra sidor endast är informativa. LinkedIn används först och främst för att rekrytera ny personal. Det finns även specialistgrupper inom många olika områden, där intresserade kan diskutera med varandra. Det är också möjligt att hålla kontakt med vänner/arbetskamrater på denna kanal.
Vi har också kommit fram till att vissa företag tycker att en anledning till att inte använda sig av sociala medier är brist på tid. Det är dock fel uppfattning eftersom det inte krävs mycket tid för att komma igång med sociala medier. Att skapa en Facebooksida tar mindre än fem minuter och för att hålla den uppdaterad på ett grundläggande sätt krävs kanske någon timme per vecka. Jämfört med vad företaget får tillbaka långsiktigt så är det värt att spendera den tiden på marknadsföring via sociala medier. Företaget har mycket att vinna på att marknadsföra sig via sociala medier men det finns fortfarande många företag som inte insett detta. Det finns oändliga möjligheter med att marknadsföra sig via sociala medier, bland annat genom informationsåtervinning. Att använda sig av kundens bild- och videomaterial för marknadsföring av företaget kan vara ett bra sätt att börja. Vi har också upptäckt att turistföretagen utvecklar sin marknadsföringsstrategi via internet utifrån var de tror deras målgrupper befinner sig. De flesta undersökta företagen har valt att använda sig av Facebook eftersom de via denna kanal har möjlighet att nå ut till många.
Avslutningsvis tycker vi att sociala medier är ett viktigt verktyg för turistföretag. Vi lever i ett samhälle där att synas och hålla sig uppdaterad på internet blir allt vanligare. Sociala medier har blivit en stor del av människors liv. Genom sociala medier vill människor uppdatera världen om nya händelser och upplevelser. Turismbranschen handlar om att erbjuda människor nya upplevelser och därför är det viktigt att kunna följa med i denna utveckling inom marknadsföring.

För mer info kontakta Peter Hellman

Om pwh

Senior Travel Adviser More than 40 years of experience from distribuation,web and social media strategy. Digital communication projects and education to University. . Interested in sharing my ideas and experience with creative teams and brave clients. Peter Hellmans Specialties: senior analyst, travel, tourism and sports focus on basketball web strategy, web 2.0, social media, payments,marketing, creativity, meetingindustry, start-up and China . Board member and partner to five company and organisations. Mentor to people from Africa and,Grecce. Specialties: Neetwork links. Linkedin,Twitter,Facebook Peter Hellman född 1952 Rese-turistanalytiker -innehar stort nätverk i Sverige och internationellt. 40 års erfarenheter av affärsmodeller och strategier inom distribution, e-handel, betal -och mobil lösningar, mötesindustrin, säkerhet, hållbarhet och turism. Entreprenör, investerare, mentor i bolag , högskolan och organisationer. Ledamot/partner i Style Scandinavia, Clic Solution, DDoS Solutions, GreenBay Payment, Mobitrotter, GolfSki World Adventure. Ledamot i Trippus Event solution sedan 2001. Rådgivare till Travel News och Framtidsgruppen. Författare av rapporter om Mötesindustrin, Kina och e-handel åt Tillväxtverket. Seminariearrangör tillsammans med VA, AfV, TN och Tillväxtverket. Fd affärsutvecklingschef för Amex/Nyman & Schultz Sverige och projektledare för bildandet av First Card. Fd VD för ett kinesiskt rese och turistföretag. Styrelse Medlem i internationella branschorganisationer- Skål tidigare även i MPI Europe och ICCA Norden.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s