Denna uppsats är skriven på uppdrag av Peter Hellman, Senior Adviser på Hellman & Partners. Uppsatsen avser att visa att med hjälp av sociala medier som marknadsföringsverktyg kan företag interagera med kunden på ett nytt revolutionerande sätt. Dock är det långt ifrån alla turistföretag som insett potentialen med att använda sig av sociala medier i sin marknadsföring.
Med vår undersökning hoppas vi kunna bidra till en djupare förståelse om varför turistföretag använder sig av sociala medier och på vilket sätt. Det finns mycket forskning om sociala medier som marknadsförings- och kommunikationskanal men det råder fortfarande brist på forskning om hur turistföretag kan utnyttja kanalen till sin fördel.
Vi inledde undersökningen med att göra en litteraturstudie där vi studerade resultat av tidigare forskning. För att uppfylla syftet med undersökningen har vi använt oss av ett kvalitativt tillvägagångssätt och utfört fyra intervjuer med hotell och researrangörer. Vi har även intervjuat en expert på området för ytterligare synpunkter. Utöver det har vi skapat en analysmall som vi använde oss av vid studien av hur åtta turistföretag använder sig av sociala medier. Vi har därtill närvarat vid ett seminarium med ledande företag inom turism- och IT-branschen.
Resultatet av vår undersökning visade att vissa de flesta företag använder sig av sociala medier. Det är dock inte alla som använder dem på ett effektivt sätt. De som inte använder sociala medier i stor utsträckning angav brist på tid som orsak. Vårt resultat visade att det egentligen är en fråga om att de inte insett potentialen med denna nya kanal.
Efter undersökningen kunde vi konstatera att anledningen till att turistföretag använder sig av sociala medier är att synas på marknaden och för att inspirera, allt för att skapa ett starkt varumärke. Sociala medier används även för att skapa förtroende hos kunden och på det sättet vårda kundrelationen samt att se nya trender och vad kunden efterfrågar. Med hänsyn till vår teori och empiri kan vi konstatera att sociala medier är en marknadsföringskanal med ändlösa möjligheter. Vi hoppas därmed att vår uppsats bidrar med kunskap i ämnet och även kan inspirera till vidare forskning.
Källa Martinsson och Gustafsson